3 Praktische oefeningen om je zelfvertrouwen te vergroten!

Gemiddelde leestijd: 18 minuten
Praktische oefening om zelfvertrouwen te vergroten

Wil jij je zelfvertrouwen op een actieve manier vergroten? Heel goed, want dat is de meest effectieve manier! En daarom geef ik je in dit artikel 3 praktische oefeningen om je zelfvertrouwen effectief te vergroten!

De voordelen van deze oefeningen zijn dat ze:

  • Ontzettend simpel zijn
  • Weinig tijd kosten
  • Weinig moeite kosten
  • Toch ontzettend effectief zijn!!!

Je kunt de oefeningen meteen doen en realiseer je dat je niets te verliezen hebt!

Je hebt alleen iets te winnen, iets ontzettend waardevols, namelijk je ZELFVERTROUWEN!

Inhoudsopgave

Wil jij toegang tot de meest briljante methode om af te rekenen met je onzekerheid? (voor eens en voor altijd!)

JA! Ik grijp die kans!

Oefening 1: Ga de deur uit en lach!

Dit is een hele simpele – maar ontzettend effectieve – oefening om je zelfvertrouwen te vergroten. Hij bestaat uit 4 eenvoudige stappen! Voer de stappen uit en je oefening is geslaagd!

Stap 1: Fris, verzorgd en comfortabel

Bereid je voor om de deur uit te gaan. Zorg dat je er goed en verzorgd uitziet en dat je lekker ruikt! En als je er helemaal klaar voor bent, ga je nog één keer voor de spiegel staan en zeg je hardop tegen jezelf: “IK ZIE ER GOED UIT!!

Stap 2: Bepaal waar je naartoe gaat

Kies een plek uit waar je naartoe gaat en ga! De voorwaarde waar deze plek aan moet voldoen: Er moeten mensen zijn!

Ik zal je een aantal suggesties geven van plekken die geschikt zijn voor deze oefening:

  • De supermarkt
  • De markt
  • De bibliotheek
  • een festival
  • het buurthuis
  • Een winkelstraat
  • Een park

Stap 3: Loop rond met een glimlach!

Zet een glimlach op, kijk tevreden, kijk blij! Zelfs als je die behoefte niet voelt omdat je je niet vrolijk, tevreden of blij voelt. Doe het gewoon! Houd die glimlach vast en je zult merken dat je humeur beter wordt en dat je je zelfverzekerder gaat voelen!

Plezier en geluk maken je aan het lachen, maar andersom is dit dus ook zo! Een glimlach zorgt namelijk voor een chemische reactie in je hersenen waarbij bepaalde hormonen vrijkomen, waaronder dopamine, endorfine en serotonine.

Dopamine en endorfine vergroten je geluksgevoel. Endorfine werkt ook nog eens ontspannend, en serotonine vermindert stress.

Nep-lachen?

Moet je dan gaan ‘nep-lachen’ als je niet in de stemming bent om ‘echt’ te lachen? JA! Je brein kent namelijk het verschil niet tussen een nep-lach en een echte glimlach!

nep-lachen door vrouw
“Nep-lachen”

En bovendien: hoe vaker je een glimlach vervalst, hoe groter de kans dat oprecht glimlachen een natuurlijke gewoonte van je wordt. En dit draagt weer bij aan je charisma!

Nep-lachen kost natuurlijk wel veel meer moeite, dus maak het jezelf makkelijk: denk aan iets leuks of grappigs en geniet..

Stap 4: Hoe reageren anderen op jou?

Terwijl je glimlachend rondloopt op de door jou uitgekozen plek, ga je nu goed letten op hoe anderen op jou reageren.

Schroom zeker niet om oogcontact te zoeken, want juist dan ‘dwing’ je mensen om onbewust en heel natuurlijk op jou te reageren.

  • Wat valt je op aan hoe anderen op jou reageren?
  • Wat geven ze je terug?
  • Werd jouw glimlachende uitstraling ‘beantwoord’ en zo ja: hoe?
  • Wat doet dit met jou?

Vooral het antwoord op deze laatste vraag is belangrijk, want dát is waar het in deze oefening om draait.

Waarom deze eerste oefening je zelfvertrouwen vergroot?

  • Je laat jezelf zien
  • Je straalt zelfverzekerdheid en zelfvertrouwen uit omdat je lacht
  • Jij zoekt en maakt oogcontact en dat getuigt van lef en zelfvertrouwen
  • Je bent aantrekkelijker als je (glim) lacht!
  • Je zit niet in je ‘bubbel’ maar hebt oog voor iedereen
  • Je krijgt positieve aandacht van onbekenden: een lach terug, een complimentje of een spontaan praatje (let maar op!)

Oefening 2: Boost jezelf met je lichaamstaal

Amy Cuddy, een wereldberoemde sociaal psycholoog en tevens professor aan de Harvard Business School, heeft aangetoond dat je lichaamstaal je kijk op jezelf kan veranderen.

Zij deed een onderzoek waarin één groep proefpersonen werd gevraagd om te gaan staan ​​in ‘zwakke’ poses en de andere groep in ‘krachtige’ poses.

Het niveau van de hormonen testosteron en cortisol van beide groepen werd voor en na het aannemen van de poses gemeten.

Testosteron is een hormoon dat o.a. je zelfvertrouwen vergroot en je humeur verbetert. Cortisol wordt ook wel het stress-hormoon genoemd en wordt aangemaakt als je onder druk staat, angst ervaart of als je je bedreigd voelt.

De groep proefpersonen die krachtige poses aannam, zag – na slechts 2 minuten in de krachtige houding te hebben gestaan – een toename van 20% testosteron en een afname van 25% cortisol!

Dat betekent dus dat je door middel van je lichaamstaal je hersenen in positieve zin bewust kunt beïnvloeden. En daarmee dus je zelfvertrouwen kunt vergroten!

Dit zijn de 5 krachtige poses/houdingen die je in deze oefening kunt uitproberen op het moment dat je even een boost nodig hebt:

De 5 ‘Power poses’!

  1. Sta rechtop met je benen uit elkaar en met je handen op je heupen.
  2. Leun achterover in je stoel met je voeten op een tafel en je handen achter je hoofd in elkaar gevouwen.
  3. Ga lichtjes voorover voor een tafel staan met je beide handen op de tafel en met opgeheven hoofd.
  4. Leun achterover in je stoel met één enkel gekruist over je andere knie, handen gevouwen achter je hoofd.
  5. Leun achterover in je stoel met je benen uit elkaar en leg je arm(en) over de stoel naast je.
Man doet een power pose als oefening om zijn zelfvertrouwen te vergroten
Power pose 1

Vergeet de krachtige houdingen, de 5 power poses, vooral niet te combineren met een brede glimlach om het hoogste rendement uit deze oefening te halen!

Oefening 3: Sta stil bij je dankbaarheid

Dankbaar zijn is de meest effectieve manier om alle positieve en mooie dingen in je leven zichtbaar te maken! Veel mensen beseffen dit echter niet en dat is zonde!

Zij zien de mooie en positieve aspecten namelijk niet omdat ze er überhaupt niet bij stilstaan. En áls ze er al bij stilstaan, waarderen ze deze mooie positieve aspecten als normaal en vanzelfsprekend.

En dát maakt de weg vrij voor het negatieve. Ze concentreren zich op hun ‘gebreken’ en op dat wat ze allemaal niet hebben. Ze zijn jaloers op anderen die het – in hun ogen – beter hebben getroffen en meer hebben.

Dit resulteert in het ervaren van angst, twijfel en onzekerheid en hierdoor ‘vergeten’ ze te genieten!

Vrouw doet oefening om zelfvertrouwen te vergroten

Dankbaar zijn voor alle goede dingen helpt je om je te concentreren op de positieve dingen en laat je de focus op het negatieve verdwijnen! Wees dankbaar voor alles wat je wél hebt en voor alles wat je wél kunt!

Hierdoor vergroot je je geluksgevoel, je zelfwaardering en je zelfvertrouwen! En juist daarom is dit zo’n goede oefening om je zelfvertrouwen te vergroten!

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bewust dankbaar zijn voor de mooie dingen in je leven een positieve invloed heeft op zowel je psyche als op je lichaam! Je gaat je er echt beter door voelen!

Genoeg redenen dus om bewust dankbaar te zijn. Sta daarom elke avond even stil bij je dankbaarheid. Elke avond voordat je gaat slapen ga je even actief en bewust dankbaar zijn! meer hoef je niet te doen!

Je kunt jezelf hierbij de volgende vragen stellen:

  • Waar ben ik vandaag dankbaar voor?
  • Wat gaf mij vandaag een goed gevoel?
  • Waar moest ik vandaag om lachen?
  • Wie ben ik dankbaar?
  • Wat vond ik vandaag lekker om te eten?
  • Voor welke eigenschap of kwaliteit van mezelf ben ik dankbaar?
  • Waar ben ik dankbaar voor in het algemeen?

Waar kun je allemaal dankbaar voor zijn? Voorbeelden!

Vóórdat ik stil ging staan bij mijn dankbaarheid en dus voordat ik deze oefening implementeerde in mijn avondritueel, besefte ik ook niet waar ik allemaal dankbaar voor was. Ik vond ook heel veel mooie en positieve dingen heel normaal en vanzelfsprekend.

Totdat ik met deze oefening begon. Toen realiseerde ik me pas dat ik voor heel veel dingen dankbaar mag zijn. En dat kunnen hele kleine dingen zijn.. Maar door deze dankbaarheidsoefening weet ik ze inmiddels op waarde te schatten.

Hieronder heb ik een flinke opsomming gemaakt van datgene waar ik (wel eens) dankbaar voor ben (geweest). Wellicht bied het je inspiratie voor deze oefening.. Waar kun je allemaal dankbaar voor zijn? Voorbeelden:

Ik ben dankbaar voor:

  • Mijn gezondheid
  • Het heerlijke bed waar ik in lig
  • Het mooie bos waarin ik vandaag gewandeld heb
  • De lach van mijn kinderen
  • Mijn kookkunsten van vandaag (die lasagne was écht heel goed)
  • De stralende zon van vandaag
  • Het meeslepende boek dat ik aan het lezen ben
  • De wind door mijn haren
  • De schoonheid van de natuur
  • Het fijne gevoel wat de strandwandeling mij vandaag gaf
  • De nieuwe inzichten die mij de cursus van vandaag gebracht heeft
  • Het complimentje wat ik kreeg van mijn collega
  • Mijn moed dat ik mijn collega heb durven aanspreken op ongewenst gedrag
  • Het feit dat de mooie bloemen in mijn tuin zo goed groeien
  • Mijn schone was
  • Mijn lieve ouders, familie en vrienden
  • De bomen die mij van zuurstof voorzien
  • Mijn nieuwe schoenen
  • Mijn prestaties op het werk
  • De tekening die ik vandaag van m’n dochter kreeg
  • Het feit dat ik elke dag genoeg te eten heb
  • De gezondheid van m’n kinderen
  • Het zelfvertrouwen dat ik mijn beste vriend kon geven door mijn positieve woorden
  • De gezellige avond met mijn vrienden
  • Het feit dat ik heerlijk heb geslapen
  • De kansen die het leven mij bieden
  • De school van mijn kinderen
  • Mijn huis
  • De waardering die ik krijg op het werk
  • De humor van mijn vriend(en) waar ik zo kostelijk om kan lachen
  • De heerlijke douche die ik vanmorgen heb genomen
  • Het vrolijke gefluit van de vogels
  • Het feit dat ik goed ben in presenteren
  • Mijn uiterlijk
  • Het feit dat m’n kinderen het zo goed doen op school
  • Het feit dat ik mijn was lekker buiten kon laten drogen
  • Mijn besluitvaardigheid
  • Die ene grap waar mijn vrienden zo hard om moesten lachen
  • Mijn auto die mij elke dag trouw van – en naar m’n werk brengt
  • Die lekkere muziek
  • De CV-monteur die mijn verwarming weer heeft gemaakt
  • Het feit dat ik elke dag weer leer
  • De fijne droom die ik vannacht had
  • De vrede waarin we mogen leven in Nederland
  • Het feit dat ik lekker heb kunnen sporten vandaag
  • Mijn vaatwasser omdat mij dit heel veel tijd bespaart
  • Mijn flexibiliteit
  • Het allereerste bakje koffie van vandaag
  • De frisse lucht die elke dag weer mag inademen
  • Die spannende serie die ik aan het volgen ben

Dankbaarheidsdagboek

Alles waar je dankbaar voor bent kun je ook opschrijven in een dankbaarheidsboekje.

Vooral als je in een ‘negatieve bui’ bent, is het nuttig om dit boekje weer eens door te lezen om zo je focus van het negatieve naar het positieve te verleggen.

Dankbaarheidsdagboek is oefening om je zelfvertrouwen te vergroten
Dankbaarheidsdagboekje

Uit onderzoek is gebleken dat het bijhouden van een dankbaarheidsdagboekje je gelukkiger, zelfverzekerder én gezonder maakt!

Nóg meer praktische oefeningen om je zelfvertrouwen effectief te vergroten!

Er zijn nog veel meer oefeningen waarmee jij je zelfvertrouwen kunt vergroten. Maar niet allemaal zijn ze even effectief.

Wil je nog meer écht effectieve oefeningen doen om je zelfvertrouwen te vergroten, dan adviseer ik je om de e-cursus blijvend zelfvertrouwen van Frank de Moei te volgen.

Want deze online cursus bestaat onder andere uit nog veel meer effectieve oefeningen die je zelfvertrouwen echt vergroten! Frank is erg ervaren en kun je bovendien een expert op het gebied van zelfvertrouwen noemen.

In slechts 12 weken tijd vergroot je effectief en gegarandeerd je zelfvertrouwen. En als je er tijdens de eerste 30 dagen achter komt dat het toch niks voor jou is, krijg je gewoon je geld terug! (Normaal 189 Euro, nu tijdelijk slechts 49 Euro)

Als je geïnteresseerd bent of eerst meer informatie wil, lees dan eens rustig mijn uitgebreide review over deze leuke en effectieve e-cursus blijvend zelfvertrouwen.

Wil jij voorkomen dat onzekerheid je blijft beperken? Dit is de oplossing!

  • Gegarandeerd resultaat
  • Al meer dan 15000 mensen gingen je voor!
  • Nu met 3 gratis e-books!
JA! Dat wil ik! > DIRECT NAAR DE KORTINGSPAGINA!

Misschien ook interessant voor jou?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *